24 Aralık 2011 Cumartesi

FAHRÜNNİSA KADIBEŞEGİL

“Bu yazı 21 Aralık 2011 de
Faruk Şüyun tarafından düzenlenen
FAHRÜNNİSA KADIBEŞEGİL’i anma gününde
okundu”


70’li yılların Ankara’sında, şiirin heyecanı ile yatıp uyuyamadığımız zamanlarda, seramik sanatının ustalarından Hamiye Çolakoğlu, elimden tutup, Kızılay’da, Piknik Lokantası’nın yanındaki Ankara Sanatseverler Derneği’ne götürmüş ve orada şiirlerimi topluma okumamı sağlamıştı.


O gün, Ankara’da yayımlanmakta olan Sesimiz Dergisi’nin sahibesi Hasibe AYTEN ile tanışmış ve şiirlerimi orada yayımlamaya başlamıştım. Sanat ve edebiyat dergileri ile ilk tanışmam burada olmuştu.


Hasibe Ayten sayesinde mi, yoksa başka bir nedenle mi olduğunu anımsayamadığım bir biçimde, dik duruşlu, saçları kısa ve her zaman yapılı, güler yüzlü, ama her zaman kararlı Fahrünnisa hanım ile o yıllarda tanışmıştım, yanılmıyorsam ya 1974 tü, çünkü daha ilk kitabım Başkaldırma yayımlanmamıştı. O da o yıl çıktı.






Şimdi orada, toplantınızda kimler var bilmiyorum, bu yazdıklarımı size kimin okuduğunu da bilmiyorum, ama keşke orada olabilseydim ve size bir dolu belgeyi göstererek anlatabilseydim Oluşum Dergisi’nin o güzelim macerasını...


1974 yılında başlayan OLUŞUM DERGİSİ’nde ne zaman yazmaya başlamıştım? Şimdi kitaplığımdan uzak olduğum için ilk yazımın yayımlandığı ve elbette sakladığım dergiyi bulup bilemiyorum, ama Oluşum Dergisi’nde yazmış olduğum söyleşilerin bende bir “söyleşi” merakının başlamasının nedeni olduğunu çok iyi biliyorum.


Bugün yaklaşık 3500 - 4000 sayfaya ulaşmış olan söyleşilerimin ilk ateşini veren ve bana “herkes yazı yazmaya, felsefeye ve şiire meraklı, söyleşi yapan kimse yok, sen de bu işi üstlensen, ne dersin?” diyen Fahrünnisa hanımı sevgiyle anıyorum.


Oluşum Dergisi için yapmış olduğum söyleşi ile izlemeye başladığım yazar Nedim Gürsel’le dostluğumuz Kadıbeşegil’in evindeki bir akşam yemeğinde başlamamış mıydı?


Şimdilerde hasta olduğunu öğrendiğim Felsefe profesörü ve ilginçliği ile hepimizi zaman zaman şaşırtmayı başarmış olan sevgili Prof. Şahin Yenişehirlioğlu’nu da o ortamda tanımadım mı? İnsanın her alanda nasıl profesyonel olması gerektiği üzerine verdiği uzun diskur, Oluşum Dergisi’nden çıkıp, Vüs’at O. Bener’i ziyaret ettiğimiz gece, onun Ankara, Portakal Çiçeği Sokak’taki evinden ayrılıp yürüyerek Kavaklıdere’ye kadar geldiğimiz gündür. Tam Farabi kavşağına vardığımızda “aşık olurken bile profesyonel davranacaksın arkadaş” diye sesini yükselttiğini hiç unutmuyorum sevgili Şahin’in...


Güven Turan’ı, Yavuz Çekirge’yi, sonra diplomat olup, yayımlamayı bırakan Oğuz Demiralp’in yazılarını orada okumaya başlamadım mı?


İlhan Berk’in, “biraz da düz yazı dene” demesi üzerine yazmış olduğum ilk denemeleri de Oluşum’da Fahrünnisa hanım yayımlamadı mı?


Bugün edebiyat dünyası içinde zaman zaman karşılaştığımız ve sevgiyle kucaklaştığımız pek çok yazar ve şairle, asıl ilintimiz OLUŞUM DERGİSİ’dir, çoğu ile yüzyüze bilişmesek de aynı sayfaları paylaşmış olduğumuzdan biliriz birbirimizi.


Oluşum Dergisi’nin nasıl çıktığını, dergiciliğin ne olduğunu da, zaman zaman mutfağına girip, sorularımla bunalttığım Fahrünnisa hanımdan öğrenmiştim, bu bilgiye, yıllar süren gazeteciliğimide ekleyip, beş yıl süreyle Kostantiniyye Haberleri gazetesini yayımlamıştım ve gazete her sıkıntıya girdiğinde, aklıma Kadıbeşegil geliyor, onun çektiklerini düşünüp,, kendime “dayan” diyordum. O, 124 sayı dayandı, yanlış bilmiyorsam eğer, önce aylıktı, sonra yılda 4 kere çıkmaya başlamıştı dergi.


2008 yılının yaz aylarında, İzmir Karaburun’da Gümüş Gölge romanımı yazarken telefonum çaldı ve ses onu tanıyıp tanımadığımı sordu. Konuştuğum Fahrünnisa hanımdı, yıllar sonra beni bulmuş arıyordu, hastalığının yeni geçtiğini, İzmir’de yaşadığını, yolum düşerse uğramamı istemişti, ama kısmet olmadı. Ölümünü bile çok geç öğrendim.


Fahrünnisa Kadıbeşegil’i, hepinizin huzurunda, edebiyatımıza kazandırdığı, heyecanlandırdığı insanlar adına ve herşeyin ötesinde bana göstermiş olduğu yakınlık, sevgi ve ilgiyi her zaman sıcaklıkla anımsayarak, saygı ve sevgiyle anıyorum...


15 Aralık 2011, Grenoble





OLUŞUM DERGİSİ’DE ÇIKMIŞ YAZILARIM

▪ HALİKARNASSOS YAZITI
▪ HİLMİ YAVUZ’LA SÖYLEŞTİKLERİMİZ
▪ YAŞANMIŞLIĞIN YAŞAYANI
▪ UĞRUNA ÖLMENİN ŞARKISI
▪ ŞAHİN YENİŞEHİRLİOĞLU İLE SÖYLEŞİ
▪ MARKSİZM VE PSİKANALİZ ROMANCI MUSTAFA YEŞİLOVA İLE SÖYLEŞİ
▪ NEDİM GÜRSESLE ŞİİR ÜZERİNE SÖYLEŞİ
▪ FEYYAZ KAYACAN’LA SÖYLEŞİ
▪ SÖZCÜKSÜZLÜK
▪ E.BATUR’LA “ELEŞTİRİ” ÜZERİNE SÖYLEŞTİKLERİMİZ
▪ MURATHAN MUNGAN’LA SÖYLEŞİ
▪ MARTI
▪ SİGARA PAKETİ ÜZERİNE YAZILMIŞ ŞİİR
▪ BİLGİ ADALI İLE KONUŞMA
▪ MEHMET KEMALLE SÖYLEŞİ
▪ İLHAN GÜNGÖRENLE ZEN ÜZERİNE SÖYLEŞTİKLERİMİZ
▪ RESSAM RASİN’LE SÖYLEŞTİKLERİMİZ:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder